Winnaars Kinder Media Awards 2015 bekend

    Hilversum, 2 april 2015

    De winnaars van de Kinder Media Awards 2015 zijn zojuist bekendgemaakt in het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid te Hilversum. De Kinder Media Awards zijn dé vijf awards voor de beste digitale toepassingen voor kinderen. Nick Jordan (13 jaar) ontving de Gouden @penstaart voor online content voor kinderen dóór kinderen met zijn website JorCademy.nl. De app Peter en de Wolf (Uitgeverij Follow a Muse/Koninklijk Concertgebouworkest) won de Gouden @penstaart voor online content voor kinderen. De Media Ukkie Award ging naar Heksje & Willem (Somoiso Uitgeverij BV). Voor het eerst dit jaar werden ook de Kameleon, de prijs voor het beste interactieve kinderboek, en de Gekko, voor de beste interactieve spinoff van een kinderboek, uitgereikt. De Kameleon ging naar Roodkapje, een sprookje in 3D (Gottmer Uitgevers Groep BV) en Het Muizenhuis (Rubinstein Publishing) won de Gekko.

    De Gouden @penstaart voor online content voor kinderen dóór kinderen beloont de jonge knappe koppen tot 16 jaar die al zelf online content kunnen maken, zoals een app, een website of zelfs een game. Winnaar Nick Jordan (13 jaar) leert kinderen via zijn site JorCademy.nl programmeren met behulp van YouTube filmpjes. “Passie en inzet spatten er vanaf! Veel up-todate informatie, regelmatig vernieuwing en heel erg toegankelijk voor de lezers,” aldus de jury. De Gouden @penstaart voor online content voor kinderen van 6 t/m 12 jaar bekroont professionals. Peter en de Wolf, een app van het Koninklijk Concertgebouworkest, is gebaseerd op de muziek van Sergej Prokofjev en combineert een video-opname van het orkest met animaties die verrijkt zijn met interactieve verrassingen. “Erg mooi gemaakt, een kunstwerkje! Klassieke muziek komt binnen, zo in de klas of in je kamer.”

    De Media Ukkie Award beloont de beste app voor peuters en kleuters van 0 t/m 6 jaar. Winnaar Heksje & Willem is een interactief prentenboek over de vraag wie Heksje wakker houdt. De jury over Heksje & Willem: “Deze app komt over als rustig, weldoordacht en optimaal aansluitend op de belevingswereld van het jonge kind.” Somoiso won ook in 2014 de Media Ukkie Award met de app Noa’s Sterren. De uitreiking van de Media Ukkie Award is de afsluiting van de Media Ukkie Dagen, die op donderdag 26 maart van start gingen. Mediawijzer.net organiseerde de campagne dit jaar voor de vierde keer.

    De Kameleon is de prijs voor het beste interactieve kinderboek voor 0 t/m 12 jaar. Roodkapje, een sprookje in 3D is een nieuwe versie van het klassieke sprookje. Door te kiezen bij de verschillende paden onderweg, krijgt het avontuur elke keer een ander einde. “Bij Roodkapje in 3D heb je het verhaal zelf in de hand. De frisheid en het enthousiasme van de makers is terug te zien in de app,” aldus de jury.

    De Gekko beloont de beste app die een interactieve spin-off vormt van een kinderboek voor 0 t/m 12 jaar. In Het Muizenhuis kunnen kinderen eindeloos door het huis uit de gelijknamige boekjes van Karina Schaapman dwalen. De jury: “Het Muizenhuis geeft een goed beeld van het fysieke boek en laat het Muizenhuis tot leven komen!” De redactie van de app Snugger van NBD Biblion heeft geholpen bij de voorselectie. De Kameleon en de Gekko worden ondersteund door Stichting Lezen.

    kindermediaawardslogo